..Tribute 2 Japan..

Assalamualaikum..
ni pun dah lame x update blog ni..
mmg byk nak citer tapi..semua citer aku biarkan berlegar2 dlm kepala ni tanpa diluahkan dengan tulisan.. walau apapun..agak feeling aku dua tiga arini..
1st sekali..Takziah buat keluarga Fawas..kawan kitorng sejak diploma atas pemergian
ibu tersayang..
agak tekejut dgr berita tu..:( teringat dgn layanan arwah ibu dia ketika kitorang beraya kat sana..berkampung kat umah dia siapkan assignment..
semoga rohnya di cucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org2 yang beriman..Amin..

2nd..
tergerak hati nak menaip mlm ni..selepas tgk majalah 3..
almost 1 month selepas Jepun dilanda tsunami n earthquake..
sesungguhnya Allah Maha Besar..sekali lagi Allah menguji hambaNya..sekali lagi Allah memberi amaran..Allahuakhbar..
dh byk video tsunami Jepun tu aku tgk..kali ni baru nmpak dgn jelas..manusia2 dihanyutkan ombak tsunami tu..
takut..seram..kesian..mcm2 aku rasa..

Jepun..negara yg aku kenal sejak aku darjah dua lagi..bkn nak bangga tapi ketika umur tu la..berjauhan dgn abah..abah dihantar kursus ke Jepun..6 bulan..mcm kejap..tapi aku rasa lama sgt abah kat sana..
so..disebabkan itu..kecik2 tu aku dah tau Jepun katne..dh berangan nak pakai kimono..berangan nak mkn sushi (tp x sedap, dlm family aku je sorang x mkn bnda tu even menjadi favret abah smpai skrg)..tgk dokumentari pasal Jepun yg bosan..kalo bleh hafal nama2 tempat kat Jepun..
Hiroshima..Nagasaki....Nagoya..Tokyo..Kobe..Osaka..dan Ibaraki (slah satu tmpt yg kena tsunami)
tempat2 ni abah slalu pegi..dan abah pernah tinggal di Ibaraki..(dgr je Ibaraki kena tsunami aritu..abah mmg tekejut)..
plg penting..aku kenal bunga sakura..smpi skrg knp cherryblossom jd trademark aku..

Sampai skrg aku berangan nak smpai ke 'Nippon' tu..pjg betul intro aku..
apa yg aku nak smpi kan kat sini..aku sbnrnya sebak tgk keadaan di Jepun..
teringat kembali..ketika earthquake 1995 di Jepun..berskala 6.9 richter yg dh musnahkan bandar Kobe..tiap hari kami tgu news perkembangan..dan kerana itu aku da kenal word "Richter"..
my ABAH WAS THERE!!..dats y..i know their feeling..1995..time tu mmg aku kecik lg..tp time tu..
i saw my mom cry..worried bout abah..kami semua berdoa abah x apa2..
Alhamdulillah dia kembali dgn selamat..dan bawa balik byk pics time earthquake..about 3000 org maut..sgt menakutkan..

Dan..apa yg berlaku arini..
akhirnya terbukti masyarakat Jepun punya semangat kemanusiaan yg kuat dan tabah..
dulu aku hanya mdengar kenangan abah di sana ttg kebaikan masyarakat Jepun..
tapi skrg semua aku nmpk benar belaka..x payah aku citer kat sini..kita sendiri pun tau..
bleh beza dgn tempat2 lain yg ditimpa bencana bgmana penerimaan mereka atas dugaan yg dtg..
aku bukan mengagungkan mereka tapi x salah kita mencontohi semangat mereka yg baik tu..
tidak merungut walau ditimpa kesusahan..saling bantu membantu dan x pentingkan diri sendiri..dan tidak putus asa untuk meneruskan kehidupan....
contoh paling senang..walopun kenderaan xde..dah hanyut..esoknya mereka still kerja walopun kena bejalan kaki ulang alik sejauh 12km.. org kita sanggup ka? :)

Mungkin juga ini ujian buat kita semua..
walaupun bkn kita yg kena..tapi mungkin Allah nak uji apa yg kita akan buat untuk tolong mereka kan?

Semoga Allah meringankan beban mereka..



Ganbatte ne kudasai~~

Comments

Popular posts from this blog

..@t Last..

..sunyi sudah kampungku..