..OWH TAXONOMY...

..@_@... <-- cam ni la kot muka aku skrg..
taxonomy aku x siap lagi..!!! taxonomy bukan tsunami yer..
adeh due date dh dekat..camana ni..??

sarawak tengah sibuk mengundi (xpe, aku bkn org sarawak) aku dok menatap komputer dr smlm..siapkan projek tsunami eh silap, taxonomy ni..tetiba database error!! dush!! byk lg nih... membuatkan aku panik..uwaaaaa..kalau la error ni sampai minggu depan camane???

(Library of Congress Authorities is not currently available.
Please try again later.)
Note to librarian: the server(3.0.0) or database(3.0.0) is not compatible with the current version(2007.2.0) of OPAC.   

:'(

tentu korang sume pelik dgr perkataan taxonomy yg aku sebut2 ni..actually aku dan rakan librarian yg lain dalam projek 'pengembangan subjek'..dan dalam penghasilan manual atau panduan dalam penentuan subjek nnt..for the purpose of knowledge management..and for the purpose of subject classification..agak teknikal ckit maksudnya.. dah masuk 6 bulan kami bertungkus lumus menyiapkan projek ni..dan memerlukan database ---> Library of Congress Authorities... Memandangkan server kat ofis x dpt open database ni..ntah maybe line x stabil so terpaksa buat kat umah, guna streamyx kat umah bru bleh bukak.. mcm assignment la..benda ni senang je..tp terlampau byk dan due to technical problem akan melambatkan keje2 ni.. aku ada 5 subjek lg x siap ni...bunyi macam mudah tapi...1 subject boleh dikembangkan kepada 10 perkataan atau maksud dan 10 subject itu dikembangkan lagi..gambar kat bawah ni adalah konsep taxonomy...


dan setakat ini word 'psychology' plg byk narrower term dia iaitu 153 subjek..

manually bleh buat tapi kene guna kitab Library of Congress Subject Heading..nak kene belek kitab2 tebal tu??? korang bayangkan lah berapa byk subject kat dunia ni?..dari A to Z..
wah..bingung2.. nah tgk la kitab2 'kesayangan' librarian2 especially cataloger2 seluruh dunia..hohohoho


Ya Allah permudahkanlah segala urusan ku..Amin..


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

..@t Last..

..sunyi sudah kampungku..